DIMOP Plusz-2.2.2-24 „Villamos energia elosztói engedélyes társaságok digitalizációs fejlesztései a megújuló villamosenergetikai rendszerintegráció érdekében”
A DIMOP Plusz-2.2.2-24 „Villamos energia elosztói engedélyes társaságok digitalizációs fejlesztései a megújuló villamosenergetikai rendszerintegráció érdekében” projekt az OPUS ENERGETIKA digitalizációs és adatvezérelt fejlesztési stratégiájának motorja, amely az elosztóhálózat stabilitását, a megújuló energiaforrások integrálását és az ügyfélélmény javítását szolgálja. Az uniós pályázati projekt több egymásra épülő fejlesztést valósít meg egyszerre, többek között digitális munkairányítási rendszereket, korszerű SCADA üzemirányítást, okosmérési adatközpontot, DÁP-kompatibilis ügyfélmegoldásokat és AI-alapú digitális tájékoztató, illetve hibafelismerő funkciókat. Ennek eredményeként a papíralapú adminisztráció visszaszorul, digitális riportok és fényképes dokumentációk támogatják a transzparenciát és gyorsítják a munkafolyamatokat, ami emeli a szervezet működésének szakmai színvonalát miközben a munkavállalók terheit is jelentősen csökkenti. A digitális adatközpont napi több tízmillió mérési értéket kezel, ami az energiaellátás optimalizálását, a fogyasztás és termelés pontosabb nyomon követését teszi lehetővé, ezzel versenyképesebbé téve a vállalatot nemzetközi szinten is.
A fejlesztések a szervezeti kultúra szempontjából is nagy jelentőségűek, hiszen a modern, adatvezérelt környezet nemcsak motiváló és vonzó a munkatársak és a munkavállalók következő generációjának számára, de a vállalat iparági presztízsét is nagymértékben megemeli. Hosszú távon tehát a DIMOP projekt minden érintett – munkatársak, ügyfelek és az iparág egésze – számára előnyös, egyszerűbb, átláthatóbb és szakmailag izgalmasabb működést teremt.
I. Térképes műszaki nyilvántartó rendszer és GIS megoldások implementálása
A projekt célja a villamosenergia-hálózat működésének fejlesztése digitális adatgyűjtési, elemzési és térinformatikai rendszerek bevezetésével, hogy pontosabb, naprakész információkat biztosítsanak az üzemeltetéshez. A projekt kiemelt hangsúlyt fektet az adatminőség javítására, az automatizált folyamatokra és a felhasználóbarát alkalmazásokra, amelyek támogatják az innovatív, rugalmas és biztonságos hálózati működést. Az együttműködés révén az OPUS TITÁSZ még hatékonyabban tud reagálni az ügyféligényekre, a hálózati hibákra és a technológiai kihívásokra, elősegítve a fenntarthatóságot és a megújuló energiák integrációját.
A térképes műszaki nyilvántartó rendszerrel az OPUS TITÁSZ szakemberei pontosan nyomon követik és kezelik az alállomások és a nagy-, közép- és kisfeszültségű hálózatok műszaki nyilvántartási adatait.
A projekt célja modern térképes műszaki nyilvántartó rendszer-megoldások fejlesztése és bevezetése az OPUS TITÁSZ vállalatnál, amely az INIS (Integrated Network Information System) alaprendszerének magasabb verzióra történő frissítését is magában foglalja. A fejlesztés során az INIS rendszerhez kapcsolódó vékony- és mobilkliens alkalmazásokat korszerű, rugalmasabb és költséghatékonyabb megoldások váltják le, miközben integrálásra kerülnek a különféle szakági térképek adatai, megszüntetve a párhuzamos nyilvántartásokat. A projekt egyik fő feladata a meglévő informatikai rendszerek közötti adatkapcsolatok optimalizálása, valamint a változáskezelési folyamatok automatizálása, hogy csökkenjen az egyes feladatokra fordított idő. A meglévő funkciók megtartása és optimalizálása mellett a bővíthetőség lehetősége (pl. madárbarát megoldások és zárlatjelző készülékek nyilvántartása) is kialakításra kerül. A projekt által egy stabil, megbízható és felhasználóbarát térképes hálózatnyilvántartó rendszer jön létre, amely rugalmasan igazítható az üzleti igényekhez és javítja az információáramlást.
II. Üzemi adatmegjelenítéshez és elemzéshez kapcsolódó rendszer kialakítása
A Realtime Diagnosztika projekt célja, hogy az OPUS TITÁSZ Zrt. villamosenergia-hálózatának hatékonyabb üzemeltetését innovatív, digitalizált adatgyűjtési és elemzési fejlesztésekkel támogassa, különös tekintettel a kisfeszültségű hálózatokra. A rendszer valós idejű, nagy felbontású feszültség- és terhelésadatokat gyűjt, így javítja a hálózat állapotának dinamikus irányítását, segítve a túlterhelések megelőzését és a hibák gyors elhárítását. A projekt során a feszültségminőséggel kapcsolatos ügyféligények és jogszabályi elvárások teljesítésevalósul meg, különös tekintettel a megújuló energiák. Az eszközök által gyűjtött adatok percenként frissülnek, majd az információk strukturáltan, gyakorlatilag valós időben kerülnek be az elemző rendszerekbe, és támogatják az üzemirányítást, a hálózatfejlesztést és az üzemeltetést. A projekten belül kialakítandó mérési pontok, szenzorok telepítése lehetővé teszi az ügyfelek számára is, hogy rugalmasabban vegyenek részt az energiarendszer működésében, csatlakozva az új fejlesztésekhez. A hálózati paraméterek folyamatos monitorozása, a gyors és pontos adatszolgáltatás hozzájárul a biztonságos, stabil és fenntartható villamosenergia-szolgáltatáshoz és a lehető leggyorsabban történő hibaelhárításhoz.
III. Munkaszervezési és munkairányítási rendszerek
A projekt célja az OPUS TITÁSZ Zrt. munkairányítási rendszerének teljes körű digitalizációja és fejlesztése, elősegítve a terepi és irodai munkafolyamatok korszerűsítését, átláthatóságát és hatékonyságát. Ennek egyik fő pillére az Android alapú eszközpark bevezetése, amellyel egységes, gyorsabb adatkezelés és az adminisztratív idő jelentős csökkentése érhető el a papír alapú dokumentáció végleges megszüntetése mellett. A rendszer továbbfejlesztése lehetővé teszi az automatikus jelenlét- és munkaidő-nyilvántartást, valós idejű riportokat, valamint integrációt a főbb vállalati rendszerekkel – mint SAP vagy Nexon –, ezzel biztosítva a duplikált adatrögzítés megszüntetését és a naprakész információáramlást. A fejlesztés révén bővül az alvállalkozók és belső szervezetek bevonásának lehetősége, rugalmasabb feladatmegosztás válik lehetővé, így optimalizálva az emberi és technikai erőforrásokat. Kiemelt hangsúlyt kap az ellenőrzési folyamatok digitális támogatása, valamint az információk azonnali rendelkezésre állása a terepi kollégák számára, ezáltal növelve az ügyfelek elégedettségét és javítva a szolgáltatások minőségét. A program hosszú távú eredményei közé tartozik a költségcsökkenés, a hibalehetőségek számának csökkenése, a szervezeti kultúra digitalizációja, valamint a fenntartható, komfortos, dinamikusan alakítható, jövőálló munkakörnyezet megteremtése.
IV. Mérési központ és kötelező adatszolgáltatás
A projekt egy új mérési központ rendszer bevezetését valósítja meg, ami támogatja az OPUS TITÁSZ-t a dinamikusan növekvő piaci és szabályozói elvárásokhoz igazodó villamosenergia-ipari adatszolgáltatási kötelezettségeknek való megfelelésben. A fejlesztés célja egy korszerű, skálázható rendszer kialakítása, amely alkalmas napi szinten akár 500.000 mérési adat automatikus és biztonságos feldolgozására, valamint az adatok szabványos formátumú publikálására a piaci szereplők (MEKH, MAVIR, kereskedők, aggregátorok stb.) felé. Ezzel a rendszerrel az ügyfelek is naprakész, átlátható információkat kapnak saját fogyasztásukról digitális formában. A projekt kiemelt figyelmet fordít a jogszabályi és kiberbiztonsági előírásoknak való megfelelésre, és támogatja a gyakori adatrögzítés lehetőségét, akár napközbeni rövid időközönként, például 2 óránként olvasott mérésekkel. A fejlesztéssel megvalósul a gyorsabb és pontosabb adatszolgáltatás, a magasabb automatizáltság, a hibák automatikus javítása, valamint a rendszer hatékonyságának és monitorozhatóságának növelése. A részletesebb terhelési és feszültségadatok elemzése révén a projekt hozzájárul az ügyfél-elégedettség növeléséhez és a villamos hálózat jobb üzemeltetéséhez. A rendszer felkészül a jövőben akár többszörösére növekvő mérési adatmennyiség feldolgozására is, támogatva ezzel a további digitalizációt és fejlődést.
Az OPUS TITÁSZ Zrt. mérési központjának teljes körű modernizációjával az ipari és lakossági okosmérőktől érkező adatok feldolgozása, aggregálása és publikálása megbízható, automatizált, napi szinten több százmillió értékre skálázható rendszerré válik. A fejlesztéssel hatékonyabbá válik az adatgyűjtés és kiolvasás hajnali és napközbeni, IP-alapú, hibrid push-pull modell szerint, így a villamosenergia-kereskedők, aggregátorok, MAVIR, MEKH és egyéb piaci szereplők gyorsabban jutnak szabványos, validált adatokhoz. A projekt egyik kulcsfontosságú eleme, hogy az adatkapcsolatok bővítésével az energia-menedzsment, az üzemirányítás és a hálózatfejlesztés magasabb színvonalon, integrált módon valósulhat meg, ami növeli a vállalati működés átláthatóságát és rugalmasságát. A fejlesztések során kiemelt figyelmet kap a felhasználóbarát interfész, a gyors adatexport-import lehetőség, valamint az adatelosztás egységesítése, hogy a különböző rendszerek összehangoltan tudjanak működni. A mérési központ modernizációjával stabilabb adatkezelés, megbízhatóbb adattárolás és egyszerűbb riportkészítés válik lehetővé, miközben automatizált hibajavítási folyamatok kerülnek a rendszerbe. Az egyedi fejlesztés lehetőségével a piaci igényekhez igazítható paraméterezési, időszeletelési opciókat rugalmasan, dinamikusan lehet majd bővíteni, így teremtve meg a jövőbiztos, skálázható alapot. Az aktív tesztelés, hibakezelés és interaktív együttműködés révén a végső megoldás kialakításába beépítik a kollégák tapasztalatát, így nemcsak a technológia, hanem a hozzáadott valós szakmai tapasztalat is biztosítja a sikerességet. Az eredmény egy olyan mérési központ lesz, amely kulcsszerepet tölt be az adatvezérelt hálózati irányításban, növeli a hatékonyságot, gyorsítja az ügyféladat-publikációt, és támogatja az energiaipari digitális átállást.
V. Digitális ügyfélélmény
A DÁP, vagyis a Digitális Állampolgárság Platformnak való megfeleltetés célja, hogy valamennyi felhasználó számára, online és offline térben egységesen elérhetővé váljon az elektronikus azonosítás, a minősített elektronikus aláírás, valamint az ügyfélkapun keresztüli biztonságos kommunikáció. A fejlesztés az egykapus, integrált rendszer kialakítását tűzi ki célul, amely összekapcsolja az új digitális megoldásokat a már meglévő vállalati rendszerekkel, így javítva a hatékonyságot és a felhasználói élményt. A projekt kihívásai közé tartozik az összetett rendszerek együttműködésének biztosítása, valamint a projekten belüli DIMOP elemek összehangolása. Az egyszerűbb, gyorsabb és biztonságosabb digitális ügyintézés, az elektronikus szolgáltatások igénybevételi lehetőségének növekedése és a szervezeti folyamatok digitalizációja az ügyfél-elégedettség javulását, az adminisztratív terhek csökkenését és a vállalati működés hatékonyságának növelését hozza magával. A digitális ügyfélélmény további javítása érdekében létrejön az Online munkaTÁRS dinamikus tájékoztató felület is, mely lehetőséget ad az ügyfeleknek, hogy ügyeiket kényelmesen, akár otthonukból, digitális úton intézzék. A fejlesztés fő célja, hogy egyszerű és átlátható digitális folyamatokat biztosítson, növelje az ügyfél-elégedettséget, jelentősen csökkentse az ügyintézők adminisztrációs terhét és a folyamatok átfutási idejét. Az ügyfélutak egyszerűsödésével, a többcsatornás kiszolgálás bevezetésével a belső költséghatékonyság növekedése és munkaerő-megtakarítás is várható. A projekt lehetőséget teremt a folyamatok automatizálására, a hibajavítások és a minőségbiztosítási mutatók további javulására és a személyes ügyfélszolgálat igénybevételének mérséklésére, így kapacitás szabadul fel komplexebb feladatokra.
VI. Üzemirányítási rendszerek fejlesztése
Ez a fejlesztés a korábbi infrastruktúra lecserélését, a korszerű SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) rendszer bevezetését célozza az OPUS TITÁSZ villamosenergia-hálózatának üzemirányítási rendszerében, válaszul a modern hálózati kihívásokra. Az új rendszer fejlesztése révén a vállalat megfelel minden aktuális információbiztonsági és jogszabályi követelménynek, ezáltal minimalizálja az informatikai kockázatokat és biztonsági réseket. A projekt különösen fontos a megváltozott hálózati környezetben: az új SCADA rendszer elengedhetetlen az elosztott napenergia-termelők, a nagy teljesítményű napelemparkok és az egyre sűrűbb rendszerkapcsolatok optimális irányításához. Az új rendszer képes lesz a teljes (nagy-, közép- és kisfeszültségű) hálózati modell kezelésére, fejlett számítási funkciókkal az egyidejű működtetés mellett. A fejlesztéssel tovább javul a tervezett és üzemzavari munkák hatékonysága, a SAIDI-mutató (rendszer-ügyfél rendelkezésre állási arány), az ügyfél-elégedettség és a jogszabályi megfelelés. Az új SCADA rendszer tehát jelentős előrelépés az üzembiztonság, a digitalizáció és a szolgáltatási minőség terén; biztos alapot teremt az energiarendszer jövőbeni fejlesztéseihez és kihívásaihoz.
VII. IT biztonsági- és kibervédelmi megoldás kialakítása
A projekt az OPUS vállalatcsoportnál az IT-biztonság és kibervédelmi megoldások fejlesztésére fókuszál, kiemelten a 2025-től lényegesen szigorodó jogszabályi (Kibertv., NIS2 audit) követelmények teljesítésére. A fejlesztés célja egy modern Biztonsági Műveleti Központ (SOC) felállítása, amely képes valós időben azonosítani és kezelni az informatikai incidenseket, jelentősen csökkentve azok üzleti hatását és növelve a reagálási gyorsaságot. A meglévő alkalmazások és szolgáltatások átfogó modernizációja révén fejlett XDR végpontvédelmi, SIEM rendszerek és integrált határvédelmi megoldások kerülnek bevezetésre, amelyek a hálózat szegmentációját, titkosítását, virtualizált desktop védelmet és hatékony e-mail archívumot biztosítanak, így az informatikai támadások jelentős része megelőzhetővé vagy gyorsan kezelhetővé válik. Az identitás- és jogosultságkezelés új elvei (pl. multifaktoros, token alapú hozzáférés) garantálják, hogy a rendszerek csak a megfelelő jogosultságokkal, felügyelt módon lesznek hozzáférhetők, így minimalizálva az insider fenyegetéseket. A projekt eredményeként egy központosított, biztonságos, átlátható és rugalmas infrastruktúra jön létre, amely segíti a vállalatot a digitális transzformációban és megfelel a legfrissebb IT-biztonsági szabványoknak. A Data Loss Prevention (DLP) megoldás bevezetése megakadályozza, hogy érzékeny üzleti adatok illetéktelen kezekbe kerüljenek, emellett auditált, felügyelt környezetet teremt a kiemelt hozzáférésekhez. A rendszer fontos eleme a katasztrófa-elhárítási adatközpont (DR site) kialakítása is, amely garantálja az üzletmenet-folytonosságát és az adatvesztés megelőzését váratlan helyzetekben, valamint a szolgáltatások fejlesztése tekintetében jelentős rugalmasságot biztosít és jelentős mértékben javítja a rendelkezésre állást. A fejlesztésekkel a vállalat biztonságosabb, nemzetközi mércével mérve is fejlett nagyvállalati szintű, jövőálló informatikai működést valósít meg, amely támogatja az üzleti és ügyféloldali folyamatok digitalizációját, gyorsabb reakciókat és nagyobb megbízhatóságot biztosít.